Ældre skal have det godt

Der tales ofte om behov på ældreområdet. På Solgaven i Farum demonstrerede ældre for første gang i deres liv, da amtet ville nedlægge deres køkken. Amtet forstod synshandicappedes behov for duften og lyden af madlavning, men det er vigtigt for alles appetit.
Solgaven har stadig køkken, som dagligt og til fester med det hele roses til skyerne. Beboerne betaler som andre for maden, men de slipper billigere end ældre i mange kommuner med mad fra storkøkkener, og hvor hjemmeboende får plastpakket mad til hele ugen.
Når ældre ikke kan bo for sig selv, må vi som et rigt samfund sikre en god tid, der for de fleste bliver for resten af livet. Som bestyrelsesmedlemmer for Solgaven mærker vi, hvor meget det betyder for beboerne at blive kræset om med hjemmelavet mad, aktiviteter og engageret personale. Senest er der bygget træningscenter med professionelle maskiner, så de i gennemsnit 89-årige kan holde både fysisk og mental velvære i top. Vi synes, det er simpelt – ældre skal have det godt.

Erik Gregersen (S) og Torben Kjær (EL), medlemmer af Hovedstadens Regionsråd og Solgavens bestyrelse