Der er brug for lægesekretærerne

I Frederiksborg Amts Avis 20. oktober omtales det, at sundhedsvæsenet har brug for lægesekretærer. Det er glædeligt, at også regionsrådsformanden, Sophie Hæstorp (S), er gået ind i kampen for at sikre videreuddannelse og fastholde lægesekretærerne i job i regionen i samarbejde med lægesekretærerne og HK.

Vi ved, at det ofte er lægesekretærerne, der får det hele til at hænge sammen på afdelingerne.
Vi er enige i, at der skal følges op på rapporten fra 2013, om »lægesekretærernes fremtidige arbejdsopgaver og behov for kompetenceudvikling«. Den første opgave må være at finde ud af, hvilke opgaver lægesekretærerne kan varetage, f.eks. it-opgaver, patientkontakt, kommunikation og service samt administrative opgaver.
Opgaver der er nødvendige for det sammenhængende patientforløb og til at opretholde aktivitetsniveauet og dermed en indkomst.
I Enhedslisten vil vi gerne være med til at investere i lægesekretærernes fremtidige uddannelse og opgaver, f.eks. hvis der er resterende penge til overs i slutningen af 2017.
Vi tror på, at det kan betale sig og vil give bedre service for borgerne og bidrage til bedre arbejdsmiljø for resten af sundhedspersonalet.

Marianne Frederik Spidskandidat (EL) Regionsråd Hovedstaden, Frederiksborg Amts Avis, 24. okt. 2017