Det gælder vores drikkevand og natur

Af Tormod Olsen, medlem af Miljø- og Klimaudvalget i Region Hovedstaden og kandidat til regionsrådsvalget

Vi hører ikke så meget om dem, men i Region Hovedstaden har vi mange forurenede grunde. De truer vores natur, vores rene drikkevand og vores helbred.

Vi har fire af de ti generationsforureninger, der er i Danmark i vores region. Ja, det er forureninger, der vil skabe problemer i mange generationer frem over. Det vil koste over 500 millioner kroner at rense de fire grunde. Collstropgrunden i Hillerød vil alene koste i omegnen af 250 millioner kroner at få renset.

Det er virkelig mange penge, men de hedengangne virksomheder, der har stået for svineriet kan, som lovgivningen er nu, ikke stilles til ansvar. Det betyder, at samfundet betaler regningen for at få giftstofferne ud af jorden og sikre vores drikkevand.

Vores drikkevand er i fare
En af generationsforureningerne ligger i Skuldelev. Her udgør forureningen en reel risiko for vandværket, og derfor holdes der ekstra øje med drikkevandet. Region Hovedstaden skønner, at det vil koste ca. 60 mio. kr. at sikre drikkevandet i Skuldelev.

I Enhedslisten har vi kæmpet for oprensninger i meget lang tid. Allerede tilbage i regionsvalgkampen i 2013 påpegede vi de skadelige konsekvenser for miljø og drikkevand. Siden da, har vi fået igangsat en række tiltag, hvor universiteter og private firmaer har udviklet løsninger til oprensning – vi er bare ikke rigtig kommet i gang endnu.

I regionen har vi teknologien til at begynde at oprense nogle af grundene, men med den stramme økonomi, siger det sig selv, at vi ikke på nogen måde kan finde så mange penge i budgettet.

Lad os nu komme i gang
Enhedslisten foreslår, at der oprettes et fælles regionaltejet selskab, der også ejer rettighederne til de nye metoder, der løbende udvikles til at oprense de forskellige grunde. Regionerne kunne eksportere viden og teknik og dermed hjælpe med at finansiere oprensningerne – der er mange forurenede grunde rundt om i verden.

Det vil desuden skabe nye arbejdspladser i en tid med stor arbejdsløshed, hvis vi kommer i gang med at rense grundene nu.

I Enhedslisten kæmper vi for oprensning af de forurenede grunde. Vi skylder vores egen og fremtidige generationer rent drikkevand og ren natur.