Enhedslisten kæmper stadig for generationsforureningerne

Af Tormod Olsen, medlem af Miljø- og Klimaudvalget i Region Hovedstaden.

Venstres miljøordfører, Jakob Jensen, er i dag ude for at samle andre partier til et pres mod regeringen. Det hilser vi meget velkomment og er fuldt ud enige i, at regeringen nøler. Allerede tilbage i juni 2020 pålagde et enigt folketing regeringen at finde en løsning, men til trods for, at planerne ligger klar, så sker der intet fra regeringens side.

I Enhedslisten har vi kæmpet for oprensninger i meget lang tid. Allerede tilbage i regionsvalgkampen i 2013 påpegede vi de skadelige konsekvenser for miljø og drikkevand. Siden da, har vi fået igangsat en række tiltag, hvor universiteter og private firmaer har udviklet løsninger til oprensning.

Vi har samtidigt forsøgt at slå til lyd for, at den viden, som udvikles skal ejes af regionen, så man gennem salg til udlandet kan tjene flere penge hjem og finansiere yderligere oprydning. Ideelt set mener vi, at man burde oprettet et forsyningsselskab, som kunne forestå oprensningerne og sælge ekspertisen. Resten af verden har også mange forurenede grunde, og der gemmer sig et lille nyt vindmølleeventyr til dem, som er først med teknologien.

Vi fortsætter ufortrødent kampen, for selvom vi ikke kommer i mål med vores lille vindmølleeventyr, så skal vi i mål med oprensningerne.