Enhedslisten med i budgetaftale i Region Hovedstaden

Der blev 4. september indgået en aftale om budgettet for 2018 i Region Hovedstaden mellem alle partier.

For Enhedslisten var det afgørende, at den rigide økonomistyring blev ændret, at problemerne med Sundhedsplatformen ikke forringer servicen for patientene, samt at der ikke som planlagt gennemføres forringelser i den kollektiv trafik.

Enhedslistens medlem af regionsrådet Marianne Frederik udtaler:
– En af de store knaster i forhandlingerne var at få fjernet 2% effektivitetskravet, der er en stor belastning for personalet. Det er lykkedes at komme et skridt i den retning indenfor det medicinske område. Desuden bliver store afdelinger på 3 hospitaler fritaget for takststyringen, hvor man i stedet skal styre efter værdi for patienten.

– Med budgetforliget kan vi konstatere, at alle partierne i regionsrådet er enige om at at 2%-kravet skal fjernes. Vi håber at den enighed kan være med til at få sprængt det flertal på Christiansborg der holder fast i at der skal løbes 2% hurtigere år efter år på hospitalerne.

– Et af Enhedslisten store kritikpunkter har været, at det er vanskeligt at indhøste besparelser, som følge af Sundhedsplatformen. Vi har fået centrale puljer som hospitalerne kan søge, for f.eks. at modvirke lokale problemer med at indfase Sundhedsplatformen. Derudover bevilliges der penge til at tilpasse og videreudvikle Sundhedsplatformen.

– Et vigtigt fokus for Enhedslisten har også været bedre medarbejderinddragelse, når der gennemføres store forandringsprojekter og temadiskussioner. Kun i særligt hastende sager bør høringssvar anvendes som eneste dialog med personalet.

– Det har været vigtigt for Enhedslisten, at de personer der får fyringsvarsel, som følge af ændringer i opgaver, får tilbudt nyt job. Vi ønsker, at personalet får den bedste mulighed for selv at styre forløbet med et skift videre til en anden stilling.

– Vi har endvidere fået øget bevillingen til den kollektive trafik, så det eksisterende serviceniveau kan opretholdes. Vi havde gerne set en udbygning, men andre partier prioriterer, modsat Enhedslisten, at fastholde store ressourcer til turismeområdet.

Yderligere oplysniner
Marianne Frederik