Enhedslisten: Vi skal tage sygeplejerskernes nej alvorligt

Sundhedsmonitor, Politiken 7.april

Sygeplejerskerne fortjener en tak, der virkelig kan mærkes i lønningsposen, skriver Enhedslistens medlem af Danske Regioners bestyrelse, Tormod Olsen.

Tormod Olsen (EL) Medlem af Danske Regioners bestyrelse og regionsrådet i Region Hovedstaden.

Vi har vist talt nok om honninghjerter og blomsterbuketter til at vide, at »tak« virkelig er et fattigt ord, når det kommer til den indsats sygeplejersker yder hver dag – ikke mindst under coronakrisen.

Derfor kan jeg også godt forstå, at sygeplejerskerne har stemt nej til den overenskomstaftale, som Dansk Sygeplejeråd har indgået. For sygeplejerskerne fortjener en tak, der kan mærkes i lønposen.

Vi skal følge det franske eksempel

Faktisk er krisen blevet brugt til at opfordre til løntilbageholdenhed – også hos sygeplejerskerne, hvilket virker helt absurd, da en i forvejen presset faggruppe har været endnu mere presset under coronakrisen. Der er heller ikke udsigt til, at presset bliver mindre, da vi vist roligt kan regne med et langvarigt efterslæb i lyset af de operationer og aktiviteter, der er blevet udskudt.

I Frankrig gav de sidste forår en pæn lønforhøjelse til sundhedspersonalet. Jeg synes, vi skal følge det eksempel her i Danmark.

Lider under at være et kvindefag

Sygeplejersker mærker, som mange andre, hvordan det er at være ansat i et kvindedomineret fag – de halter bagud, når det kommer til løn. Og den ligelønspulje, der er en del af overenskomsten, skal være en del større, hvis den skal batte noget som helst.

Vi skal have gjort op med tjenestemandsreformen fra 1969, som påvirker blandt andre sygeplejerskerne. Den er forældet og skal ændres, og det er noget Enhedslisten arbejder for på Christiansborg.

Der skal flere penge til sundhedsvæsenet

Regionerne gør nogenlunde det bedste med de penge, der er til rådighed fra økonomiaftalerne. Men det ville være på sin plads med flere penge blandt andet til lønninger af de mennesker, der lige nu går forrest i kampen mod corona. Der er store rekrutteringsudfordringer, som ikke kan løses uden, at lønnen hæves.

Sundhedsvæsenet har været underfinansieret i meget lang tid, og det har presset vilkårene rigtig meget. Væsenet hænger i høj grad sammen på grund af en ansvarsfølelse hos personalet, og sygeplejerskernes nej sender en klar advarsel om, at det ikke er rimeligt eller holdbart.