GENERALFORSAMLING I DANSKE REGIONER SKAL PRIORITERE DE ANSATTE

Den 24.marts afholder Danske Regioner den årlige generalforsamling. Enhedslisten stiller på tværs af de fem regioner flere forslag.

Det skal blandt andet handle om vores personale. I regionerne er der brug for en ekstraordinær indsats, hvis vi vil den store personalemangel til livs. Vi skal skabe bedre løn- og arbejdsforhold, hvis vi vil holde på vores dygtige ansatte på hospitalerne. Det samme gælder, hvis vi skal tiltrække nye, hvilket vi har brug for.

I regionerne har vi ikke midler til at rette op på løn- og arbejdsforholdene, derfor må staten træde til, hvis vi skal styre sundhedsvæsenet på en hensigtsmæssig måde – både for ansatte og patienter. I stedet må vi dække udgifterne som følge af den uholdbare situation med manglende personale ved at tage midler fra andre områder. Det skaber nye problemer for økonomien, for de ansattes arbejdsvilkår og risikerer at gå ud over patienterne. Og vil på sigt undergrave det offentlige sundhedsvæsen, som vi ønsker og arbejder for.

Derfor må staten finansiere de nødvendige ekstra udgifter til fastholdelse og rekruttering – som minimum frem til næste overenskomst på området.

Du kan læse forslagene her: Forslag DR GF