Giv de fødende et reelt frit valg

Annie Hagel, medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden

På Nordsjællands Hospital i Hillerød og på Rigshospitalet bliver førstegangsfødende sendt hjem fire timer efter fødslen. På Herlev Hospital kan de blive et døgn, og på Hvidovre Hospital to døgn. Formanden for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Christoffer Buster Reinhardt (K), synes, det er en gode idé med forskelsbehandling, for de fødende kan med det frie sygehusudvalg bare søge derhen, hvor de ønsker, sagde han forleden til TV 2 Lorry.

Men de fleste vil nok helst føde i nærheden af, hvor de bor, og faktisk bestræber vi os i Region Hovedstadens regionsråd på ikke at behandle borgerne forskelligt efter geografi. Det er en af grundende til, at vi har etableret såkaldt in-house fødeklinikker og en regional hjemmefødselsordning på alle regionens fire fødesteder.

Et reelt frit valg ville være, at alle førstegangsfødende selv kan vælge, om de vil blive fire timer eller to døgn efter fødslen, uanset på hvilket af regionens hospitaler, de føder. Det vil Enhedslisten arbejde for i den nye fødeplan, vi skal vedtage i Region Hovedstaden i 2020.