Herlev Hospital nedlægger 75 stillinger og 20 ansatte fyres – fyringer som kan undgås

Herlev Hospital nedlægger 75 stillinger og 20 ansatte fyres. Årsagen er primært stigende udgifter til kræftmedicin. Men fyringerne kan undgås, fordi der generelt bruges færre midler end budgetteret til medicin i regionen. Derfor har Enhedslisten foreslået at overføre nogle af de sparede midler til Herlev Hospital, men det afviser et flertal af de øvrige partier i Hovedstadens Regionsråd.

Regionsrådsmedlem Marianne Frederik fra Enhedslisten udtaler:

– Flertallet mener, at hospitalets ledelse bevidst har underbudgetteret udgiften til kræftmedicin for at presse ekstrabevillinger igennem, og at en redning af stillingerne blot vil udløse tilsvarende krav fra andre hospitaler. Afvisningen betyder nu nye nedskæringer og fyringer på Herlev Hospital.

– Jeg synes det er utroligt kynisk ikke at redde stillingerne, når vi nu rent faktisk har midlerne hertil. Taberne er patienterne, fordi der bliver færre ansatte.

– Derfor vil jeg opfordre de andre partier til at genoverveje deres afvisning. Vi er nødt til at tænke fleksibelt, når vi rent faktisk har mulighed herfor – endda uden at det koster mere i vort samlede budget.

Yderligere oplysninger:
Marianne Frederik