Høiby, virkeligheden kalder!

– Det bliver unægteligt nemmere, hvis vi forholder os til den virkelige verden og ikke til subjektive interessevaretagelser.

Min gode regionsrådskollega Niels Højby (LA) skrev i Dagens Medicin nr. 17/2017 om forhold i regionen, som ikke bør stå alene.

Vi kan godt blive enige om, at administrationen har for meget styring. Et af de værste eksempler var efter min opfattelse, da administrationen indgik aftale med Novo Nordisk Fonden om overtagelse af Steno Diabetes Center Copenhagen, hvor fonden får sæde i nyoprettet bestyrelse, og hvor der er en detaljeret plan for udviklingen. Sagen blev i august 2015 fremlagt som lukket punkt for det politiske niveau som enhver anden sag med seks dages frist uden mulighed for at stille spørgsmål. Man manglede blot og fik politikernes stempel på nær Enhedslistens og SF’s. På mødet kunne jeg godt have brugt opbakning til min kritik af overgrebet, men også Højby ytrede blot, at det var en god idé. Processen har siden været mere konstruktiv.

Sundhedsplatformen – besluttet i sidste valgperiode – synes også at have et lag af overgreb. Men selv om der stadig er udfordringer, er det langt over målet at kalde den en skandale. Med min gang i sundhedsvæsenet hedder det, at den funktionelt fungerer godt, at det er en kæmpe fordel, at man kun skal tilgå ét system, og at journaloplysninger kan tilgås med det samme. Det er også en fordel for patienterne, som tidligere skulle give oplysninger igen og igen, det behøver de ikke mere. Men strukturelt er det en tidsrøver, hvilket IT-byggere skal hjælpe med at rette op på, og et talegenkendelsesmodul kunne måske være en fordel. Dertil er vi oplyst, at Herlev-Gentofte er oppe på samme aktivitet som før implementeringen.

1813 – besluttet i sidste periode – får også et skud for boven. Højby henviser til Rigsrevisionens redegørelse, som udtaler kritik af, at regionen ikke lever op til egne måltal. Men den siger samtidigt, at de andre regioner ikke har måltal, og at det er umuligt at sige, om det går dårligere eller bedre i Region Hovedstaden. At det gik bedre under den gamle lægevagt er endnu en udokumenteret påstand, f.eks. har PLO aldrig lagt deres tal for det frem. Regionerne har besluttet, at der skal laves en valid sammenligning af akutordningerne, så får vi se.

Så kære Niels, vi kan sagtens blive enige om, at der er udfordringer – nogle strukturelle – og at vi hele tiden skal tilstræbe at gøre det bedre. Men det bliver unægteligt nemmere, hvis vi forholder os til den virkelige verden og ikke til subjektive interessevaretagelser.

Torben Kjær

Regionsrådsmedlem (Ø), Region Hovedstaden, og Danske Regioners Sundhedsudvalg