Invitér sundhedsministeren

Annie Hagel, medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden

Børnelægen, Morten Schrøder, opfordrede i søndags i Ekstra Bladet regionspolitikerne til at komme med på en nattevagt på børneafdelingen på Rigshospitalet. Vi skal opleve, hvor travlt der er, og hvad de nedskæringer, der konstant presses ned over sundhedsvæsenet, betyder for vores børn.

Det gør jeg og mine kolleger i Hovedstadens Regionsråd gerne, for vi er helt bevidste om, hvor galt det står til. Arbejdspresset skaber ikke bare et dårligt arbejdsmiljø, det går i sidste ende ud over de børn, der er indlagt, og deres forældre.

Morten Schrøder er bange for, at det vil koste børneliv, hvis forholdene ikke bliver bedre. Børn må selvfølgelig ikke dø på hospitalet på grund af manglende hænder og travle medarbejdere.

Derfor bør Morten Schrøder også indbyde sundhedsministeren og finansministeren. For det bliver ikke bedre, før regeringen erkender, at der skal flere penge til sundhedsvæsenet. Enhedslisten mener, at sundhedsvæsenets budget har brug for en årlig stigning på 2 procent de kommende år. Bare for at kunne følge med befolkningsudviklingen, medicinpriserne og nye behandlingsmuligheder.

Når læger frygter for patienters liv, så skal politikere tage det meget alvorligt. Ikke kun os i regionsrådene, men også på Christiansborg.

Læs Morten Schrøders opfordring her.