Køkkenet er på plads

Enten har Per Roswall (V) ikke hørt efter i følgegruppen for Nyt Hospital Nordsjælland, eller han fornægter fakta. Han kan takke sin Venstre-ledede regering for, at rammen ikke må udvides med 70-100 mio. kr., som produktionskøkkenet vil koste.

Roswall burde vide, at vi gerne må bygge produktionskøkken straks, men hvis økonomien skrider i byggefasen, skal vi finde pengene ved at skære på operationsstuer, intensivafdelinger eller sengestuer, der allerede er skåret med 92. Vi har været enige om ikke at skære mere i vitale dele.

Et enigt regionsråd har fulgt følgegruppens enstemmige indstilling, at indhente pris med og uden produktionskøkken, og at det etableres i særskilt bygning, så det ikke indvirker på selve hospitalet. Det får store konsekvenser, hvis det skal reduceres under byggeriet. Bliver der penge fra reserverne, kan produktionskøkkenet bygges med det samme, hvilket alle håber. Bliver det ikke muligt, kan modtagekøkkenet omdannes til produktionskøkken på kort tid.

Det er den sikreste måde at få det optimale hospital. Dertil har arkitekten sikret, at de 92 sengestuer kan tilbygges bagefter. Årsagen til det reducerede hospital er, at priserne reguleres efter mælke- og brødpriserne i stedet for efter byggepriserne, så pengene er blevet mindre værd. Følgegruppen har gjort et fremragende arbejde.

Frederiksborg Amts Avis 9. okt. 2017, forfatter: Torben Kjær Medlem (EL) Hovedstadens Regionsråd og følgegruppen for Nyt Hospital Nordsjælland