LA lever i sin helt egen verden

Liberal Alliance (LA) lever i sin egen verden Her i avisen skrev Anders Vestergaard og Carl Andersen, begge Liberal Alliance, 18/8, at bare man lader pengene følge patienterne og markedet styre sundhedsvæsenet, bliver alt lyserødt. LA fornægter virkeligheden, for hvis man fulgte deres plan, ville man udhule det offentlige sundhedsvæsen, som modsat privathospitalerne er forpligtede til at levere behandling på alle områder også de, der er dyre og ikke en god forretning. Privathospitalerne kan kun vise gode regnskaber, fordi de ikke har akutforpligtelsen, ikke tager alle uanset risiko for komplikationer og så videre.

Flytter man alle nemme opgaver fra de offentlige hospitaler, bliver det resterende og dermed det samlede sundhedsvæsen endnu dyrere, fordi privathospitalerne får samme pris for opgaverne som det offentlige, hvilket de tjener godt på. Man kan undre sig over, at LA fuldstændigt fornægter, at USA’s sundhedsvæsen, der er et af verdens mest privatiserede, også er et af verdens dyreste.

Dertil er det trist, at LA ved, at Anders Vestergaard underskriver sig som formand for Patientforeningen, misbruger Patientforeningen i deres politiske arbejde, som de misbrugte plejehjemmet Lotte. Borgerne skal vide, at Patientforeningen er sat i verden for at fremme privathospitalerne, hvor de blot har været så snedige at tage domænenavnet patientforeningen.dk, så det giver indtryk af at være en forening, der arbejder for patienterne.

Forfatter: Torben Kjær, Medlem (EL) Regionsråd Hovedstaden

Frederiksborg Amts Avis, 19. aug. 2017