Lad cykelsmeden servicere bilen

Frederiksborg Amts Avis 2. januar 2019

Torben Kjær, regionsrådsmedlem (EL)

Det vil i mange tilfælde gå fint, og cykelsmeden forventes at sende bilen på værksted, hvis der er noget galt – vel at mærke, hvis cykelsmeden opdager problemet. På samme måde som praktiserende læger i dag sender borgerne videre til speciallæge eller hospital, når det rækker ud over lægens viden.

Det vil regeringen lave om på og lægger op til, at praktiserende læger og kommuner skal behandle sygdomme, som de i dag sender videre. Borgerne forventer naturligvis stadig at blive sendt på hospital, hvis der er noget mere alvorligt galt – vel at mærke, hvis det opdages!

Kræver et kæmpe løft
Øvelsen kræver et kæmpe løft af praktiserende lægers og kommuners kompetencer, hvis det ikke skal gå ud over patientsikkerheden, og der ikke skal blive 98 forskellige sundhedstilbud i landet. Tager man det samtidigt alvorligt, at der bliver endnu større mangel på praktiserende læger, som flere går på pension, synes det tåbeligt at kræve, at praktiserende læger skal tage sig af endnu flere opgaver – de har rigeligt travlt.

Spørgsmålet er, om regeringen vil investere formuer i dette kompetenceløft, eller det handler om at gøre sundhedsvæsenet billigere, så borgerne risikerer at blive behandlet på et fagligt for lavt niveau?