Læserbrev: Unuanceret kritik af 1813

Berlingske og andre aviser hæfter sig 18. maj ved de forhold i Rigsrevisionens redegørelse om Region Hovedstadens akuttelefon 1813, der kan udlægges som kritik. Mest at regionen ikke lever op til målene for ventetider og ikke helt har foretaget det antal stikprøvekontroller, som var forudsat. Det er pressen naturligvis velkommen til.
Men man hæfter sig ikke ved, at Rigsrevisionen gør opmærksom på, at det er regionens egne ambitiøse måltal, som man ikke lever op til, og at de øvrige regioner ikke har måltal for ventetider og slet ikke foretager stikprøvekontroller.
Så fordi Region Hovedstaden også med utilsigtede hændelser gør langt mere for at dokumentere, hvordan det går og lære af det, skal akuttelefonen igen-igen hænges ud i pressen, selv om ingen aner, om det går bedre eller dårligere end i de andre regioner.

TORBEN KJÆR, MEDLEM AF HOVEDSTADENS REGIONSRÅD OG DANSKE REGIONERS SUNDHEDSUDVALG (Ø), FREDERIKSVÆRKSGADE 49, 3400 HILLERØD

– bragt i Berlingske Tidende 21. maj 2017