Mange betaler stadig overpris for medicin

Tormod Olsen, medlem af Danske Regioners bestyrelse og kandidat til regionsrådsvalget
Anders Munk-Nielsen og Frederik Plum Hauschultz har påvist, at danskerne betaler overpris uden grund. Det skyldes (lidt forsimplet),  at Medico-industrien sætter priserne højere for medicin, der starter med A, B og C. Når lægerne så udskriver medicin, står medicinen på en alfabetisk liste i deres IT-system, og dermed udskrives medicin med A/B/C oftere.
Når borgeren så henter medicinen på apoteket, tilbyder apoteket den billigste medicin, men borgerne er ofte tryggere ved præcis det lægerne har udskrevet. Dermed ender borgerne med at betale overpris.
Hvem har så skylden i overprisen, og hvordan løser vi problemet?
Man kunne sige, at borgerne selv vælger en dyrere medicin, selvom de bliver tilbudt en billigere. Det er netop et krav, at apoteket skal tilbyde det billigste. Jeg vil selvfølgelig gerne opfordre alle til netop at vælge det billigste. Man kan sagtens stole på apoteket, og medicinen er lige så god, som den lægen udskriver.
Men omvendt, så kan jeg godt forstå, at nogle er usikre, når man bliver tilbudt noget andet, end det der står på sedlen fra lægen. Vi kender jo nok alle sammen godt følelsen af, at ville være på den sikre side, og særligt når man måske ikke lige fik fat i alt, hvad lægen sagde.
Man kunne også spørge, hvorfor lægerne ikke bare finder det billigste på listen?
Men lægerne kender ikke de svingende priser, og de stoler jo på, at apoteket tilbyder det billigste. Jeg forstår sådan set godt, at lægerne bare tager det øverste på listen, når alle produkterne gør det samme. Det sparer sådan set tid til glæde for os alle sammen.
Som bestyrelsesmedlem i Danske Regioner har jeg spurgt ind til problemet, og om det eksempelvis var muligt at omprogrammere lægernes IT system, så det billigste produkt automatisk kom øverst på listen. Svaret var (igen lidt forsimplet), at apotekerne tilbyder det billigste, og at det er op til borgerne at få det billigste. På baggrund af mit spørgsmål vil de dog rette henvendelse til Lægeforeningen og spørge der.
Så langt så godt, men mens vi venter, vil jeg da kraftigt opfordre Medico-industrien til at stoppe deres kyniske spil og bogstavleg. Det skaber en masse besvær og omkostninger hos os andre, og tjener alene dem.