Mennesker med dobbeltdiagnoser skal behandles ét sted

Af Marianne Frederik, regionsrådsmedlem for Enhedslisten i Region Hovedstaden

Det har længe været ønsket, at mennesker, der har en svær psykisk sygdom og et stort forbrug af rusmidler, skal behandles ét sted. Nu har Danske Regioner, Kommunernes Landsforening og Regeringen indgået en aftale herom. Samtidig er der indgået en aftale om omlægning af ’særlige pladser’ til regionale psykiatripladser. Det er gode aftaler, som Enhedslisten ser som et skridt i den rigtige retning.

Det bekymrende er dog, at gruppen med dobbeltdiagnoser menes at være 9.200 mennesker, selv om Dansk Psykiatrisk Selskab har vurderet gruppen til 16.000 mennesker, hvilket nok er mere realistisk. Derudover er det uklart, hvor mange midler, der går til at styrke den ambulante behandling.

Tilbuddet om dobbeltdiagnoser i regionerne indføres af tre omgange, første gang 1. september 2024: 64 mio.kr., dernæst 1. juli 2025: 178 mio.kr. og 1 .juli 2026: 285 mio.kr. Kommunerne slipper for ekstraudgifterne, og regionerne får tildelt ekstra penge hertil. I Region Hovedstaden har vi allerede Kompetencecenter for Dobbeltdiagnoser og Afdeling M, der er tilknyttet Sct. Hans Hospital og har 76 pladser. Det bliver interessant at se, hvad aftalen kommer til at betyde for Region Hovedstaden.

Det hedder, at ”ordningen skal følges løbende med henblik på at opbygge viden om målgruppen, herunder omfang og antal personer, der har behov for tilbuddet. Der gøres status medio 2026.” Her er dog tale om en ekstraudgift til regionerne. Gad vide om det skal tages fra de administrative udgifter, Regeringen ønsker at skære kraftigt ned på.

Nye regler for de særlige pladser
Vedr. “de særlige pladser”, er de målrettet patienter med svær psykisk lidelse, der er til fare for andre og evt. har et misbrugsproblem samt brug for indlæggelse i 3-12 måneder. I Region Hovedstaden findes de pladser i Frederikssund og er tilknyttet psykiatrien i Nordsjælland.

Problemet med de særlige pladser har været, at visitationsreglerne har været for snævre og for dyre for kommunerne, der skulle betale 80% af udgifterne. Derfor opstod der alt for mange tomme pladser samtidig med, at der mangler pladser og ressourcer til psykiatrien i regionerne. På landsplan er det nu aftalt at omlægge 114 særlige pladser til 88 pladser med et længerevarende tilbud forankret i den regionale psykiatri med fokus på den samme målgruppe. Regionerne får tildelt ekstra penge hertil, gældende fra 1.juli 2024.

Desværre mangler vi stadig at se realiseringen af de lovede ekstra 3 mia. kr. til den 10-årige psykiatriplan.