Ned med regionens energiforbrug og CO2 udledninger

Region Hovedstaden har selvsagt et stort energiforbrug. Der er rigtig meget udstyr og IT, og dertil er der de mere almindelige ting som lys og varme. Desværre er der i vid udstrækning tale om et 2 millioner kvadratmeter stort håndværkertilbud, som i den grad trænger til klimavenlige renoveringer. Vi er derfor med i en samlet aftale til 13 mia. om istandsættelser, men selvom det lyder af meget, så kan der gøres mere.

Vi arbejder for, at byggematerialer og energikrav skal leve op til de højeste standarter indenfor byggeriet. Vi arbejder også for, at der etableres flest mulige solceller, varmepumper og fjernkølingsanlæg på de regionale ejendomme. Regionen har med sin store bygningsmasse en unik mulighed for at skubbe på den grønne udvikling og vise en vej frem.

Det kræver udgifter for mange millioner, men det er her den store forskel kan gøres og her der skal sættes nye standarder til gavn for resten af samfundet. Heldigvis vil en del af pengene komme relativt hurtigt tilbage gennem besparelser på energiudgifter – og andre komme tilbage på længere sigt gennem mindre udgifter til vedligehold og mindre behov for gennemgribende renoveringer. Det er dog klart, at reglerne for regionale investeringer skal ændres, så klimainvesteringer undtages for anlægsrammerne, og at staten samtidigt må bidrage til de umiddelbare investeringer.