Nyt jordemoderteam til hjemmefødsler

Annie Hagel, medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden

I Enhedslisten har vi hele tiden ment, at hjemmefødsler er en god idé for kvinder, der forventer at føde uden komplikationer. Både for familien og for jordemødrene, fordi begge får en mere rolig og tæt oplevelse, end en fødeafdeling kan give. Derfor er vi glade for, at stadig flere ønsker at føde hjemme og for, at jordemødrene nu kan arbejde i team, der kun skal tage sig af hjemmefødsler.

Vi har i regionsrådet været med til at beslutte, at Region Hovedstaden nu har fået en regional hjemmefødselsordning, som indebærer, at fire jordemødre fra de fire fødesteder Hillerød, Herlev, Hvidovre og Rigshospitalet er på døgnvagt til hjemmefødsler to til fire gange om måneden. Det betyder, at de ikke skal tages ud af fødeafdelingen til en hjemmefødsel, men kan tage direkte hjemmefra med en pakket jordemodertaske hjem til den fødende. Deres øvrige arbejdstid ligger på fødeafdelingerne, men ordningen betyder, at de får et afbræk fra den travle og af og til hektiske arbejdsplads, som en fødeafdeling kan være. Når de har vagt til hjemmefødsler, kan jordemødrene ikke kaldes ind til fødeafdelingen. Men hvis det bliver nødvendigt at flytte den fødende til hospitalet, følger jordemoderen med.

I Enhedslisten er vi meget opmærksomme på, at jordemødre har et til tider meget belastende arbejdsmiljø. De første erfaringer tyder på, at den nye hjemmefødselsordning bidrager til en mindre stressende hverdag og større arbejdsglæde. Så det er en af de beslutninger, vi er rigtig glade for at have været med til at træffe.