Praktiserende lægers fremtid

Det var en glæde 12/11 at læse formand for PLO Bornholm Rikke Hjorth Wesths tanker om fleksible modeller for lægepraksis. Personligt har jeg i flere år talt for, at PLO må se virkeligheden i øjnene, at fremtidens almene medicinere stiller andre krav til arbejdslivet, udviklingsmuligheder og familiens behov end en livslang praksis.

Jeg kan et langt stykke være enig i hendes betragtninger. Kæden hopper dog af, når hun insisterer på, at praktiserende læger for offentlige penge og med endnu mere offentlig medvirken absolut skal være selvstændigt erhvervsdrivende.

Regionale eller kommunale klinikker der udlejes til lægerne er en god ide. Men det kan også være ansatte læger, der bryder med princippet selvstændigt erhvervsdrivende. Læger er også ansatte i udbudspraksis, der desværre prioriteres i lovgivningen. Efter Enhedslistens mening vil det være bedre for det sammenhængende sundhedsvæsen, hvis de i stedet er offentligt ansatte. Men alle ideer til at sikre praktiserende læger i fremtiden på Bornholm og i resten af regionen, er velkomne. Men det kan blive nødvendigt at droppe hellige køer.

Torben Kjær, Enhedslisten, medlem af Regionsrådet i Region Hovedstaden