Regional planlægning, der inddrager miljø- og klimakrav

Under corona-nedlukningen har mange flere mennesker fået øjnene op for naturens lyksagligheder. Der er trængsel og glade mennesker på de grønne områder. Der er store protester mod at bebygge grønne områder og mod kunstige øer samt protester mod trafikkaos. Der er er stort ønske om mere vild natur og grønne områder.

Kommunerne konkurrerer om, hvem der har størst vækst i antal beboere; de vil have flere boliger og veje samt dyre vejtunneller og metroer. Det er ikke, hvad der er brug for. Der er brug for en sammenhængende planlægning med krav til natur, miljø og klimahensyn. Derfor ønsker vi at få genindført en regional planlægning for natur, by- og trafikudviklingen.

I dag er der for meget fokus på centerstrukturer, hvilket medfører lange transporttider for pendlerne, krav om store, dyre infrastrukturprojekter, samt stigende boligpriser i centrene og udvikling af mere social ulighed.

Vi ønsker en regional planlægning, der skaber mere balance i udviklingen og lokaliseringen af beboelseskvarterer, erhvervsområder og grønne områder. Og der skal være en infrastruktur, der understøtter den decentrale udvikling. Der er gode muligheder for at by-udvikle ved trafikknudepunkter overalt i regionen, også kaldet ’transit orienteret byudvikling’ (TOB)

Vi ønsker, at den regionale planlægning skal fastlægge de overordnede rammer for placering af bymæssig bebyggelse i hovedstadsregionen, forbedret kollektiv trafikstruktur, forbedrede forhold for pendlercyklisme, natur- og fritidsområder, samt klimatilpasning f.eks. stormflodssikring.

Når planloven skal revideres i Folketinget, vil vi foreslå, at regionen igen kan stå for den fysiske, regionale planlægning, denne gang med miljø- og klimakrav.