Snakken om løn bliver nødt til at komme i gang

Tormod Olsen, medlem af regionsrådet og kandidat til regionsrådsvalget.
Nu kommer statsministeren med endnu en moralsk opfordring med henvisning til fællesskabet, men det er jo ikke mere en et par måneder siden, at hun selv satte sygeplejerskerne ud i kulden.
Ved første bølge af Corona meldte 10.000 – 12.000 frivillige med sundhedsfaglig baggrund til regionernes jobbanker. Det gjorde for at hjælpe, men til hverdag er de ikke ansat i sundhedsvæsenet. Den store personale mangel og de negative spiraler med mere og mere overarbejde kan kun løses, hvis vi kan få dem tilbage i sundhedsvæsenet. Det kræver i mine øjne, at lønnen kommer op og arbejdsvilkårene forbedres.
Vi kan ikke nå at få nok uddannet og det holder ikke bare at blive ved med at trække på personalets samvittighed.
Løsningen er lige for, men det kræver at statsministeren “æder” sit lovindgreb mod sygeplejerskerne eller kommer med reelle midler, som den nedsatte lønkomité kan fordele i et samarbejde mellem arbejdsmarkedsparter.
Hverken Venstre eller Socialdemokraterne taler om løn i deres sundhedsudspil, men vi ved jo alle, at fastholdelse og rekruttering er den grundlæggende udfordring som skal løses. De vil begge bruge 4-5 mia. på sundhedshuse/nærhospitaler, men hvad skal vi bruge dem til, når personalet er nedslidt?