Sundhedsreform forringer kvaliteten

Frederiksborg Amts Avis 4. februar, Torben Kjær, medlem af Hovedstadens Regionsråd og Danske Regioners Sundhedsudvalg

Landets 21 superhospitaler får ca. 4000 færre sengepladser end ved strukturreformen i 2007. I stedet for de færre indlæggelser skulle ambulant behandling øges med 50 procent, der lader sig gøre med ny teknologi, mere skånsomme operationer og mere medicinsk behandling.

Det er en markant forringelse, når regeringen ud over færre indlæggelser vil spare 500.000 ambulante behandlinger i stedet for flere, som var forudsætningen for færre sengepladser.

Især ældre skal fremover behandles hos kommuner og praktiserende læger, som i dag sender borgerne videre pga. manglende viden om sygdommene. Region Hovedstadens borgere, sundhedspersonale og politikere er enige om kvalitet som det vigtigste, hvor regeringen kun har det som nummer tre, der bekræfter forringelserne.

Regeringen beklager, at kommunerne har vidt forskellige tilbud, hvorfor det undrer, at 21 sundhedsfællesskaber med 98 kommuner og en autonom gruppe som almen praksis bedre skulle sikre mere ens tilbud end fem regioner.

Alene i hovedstaden vil borgere fra alle 29 kommuner skulle indlægges på et andet hospital end det i kommunens fællesskab, fordi specialerne er samlet på få hospitaler for kvalitetens skyld.

Regionsrådet sikrer helheden og lokale hensyn i samarbejde med kommuner og almen praksis.

Det er tankevækkende, at Dansk Folkeparti vil betale med ældres sundhed for at slippe af med regionsrådene.