Sundhedsudvalg indstiller til nyt fødested på Bispebjerg Hospital

Det nye akuthus på Bispebjerg Hospital får sin egen fødeafdeling – i alt fald, hvis det står til sundhedsudvalget i Region Hovedstaden.

Udvalget vedtog d.28.august at indstille til de kommende budgetforhandlinger, at der arbejdes videre med planerne, så et nyt fødested kan etableres og være klar til brug i 2023, når det nye akuthus står færdigt.

Fødeafdelingen skal kunne  tage imod 3.500 fødsler om året og til fødeafdelingen knyttes en børneafdeling og en afdeling for kvindesygdomme. Annie Hagel, medlem af sundhedsudvalget for Enhedslisten:

– Vi ved, at både jordemødrene og de fødende vil blive glade for et nyt relativt lille fødested, men vi har også lyttet til de øvrige fødesteders bekymring for, om der vil være jordemødre og speciallæger nok til en ny fødeafdeling. Derfor har vi i sundhedsudvalget besluttet, at der skal udarbejdes en holdbar plan for rekruttering og fastholdelse af personale.

– I Enhedslisten er vi rigtig glade for beslutningen – og ser frem til at give jordemødrene et godt arbejdsmiljø og familierne i lokalområdet et nyt trygt fødested.

Antallet af fødsler i Region Hovedstaden forventes at stige med 4.800 om året frem mod 2030. Nu fødes der godt 22.000 børn om året i regionen.