Trods protester: Besparelser fastholdes

Enhedslisten er ikke med i en aftale om at spare 15 mio. kr. på busser og lokaltog.

Det blev besluttet på møder tirsdag 5.maj at fastholde besparelsen – og hvilke ændringer, der gennemføres.

Bus 120 lukker, busruterne for 350S og 250S bliver afkortet. For lokaltogene Hillerød-Helsingør og Hillerød-Tisvildeleje bliver der tale om færre afgange. Busserne 380R og 390R får halvtimedrift i myldretiden. Busserne 55E og 40E får færre afgange.

Hvornår besparelserne indføres, vil fremgå når forretningsudvalget holder møde 12.maj og regionsrådet 19.maj, hvor den endelige beslutning tages. Enhedslisten har foreslået at udskyde beslutningen til budgetforhandlingerne, hvor vi bedre kender økonomien og en anden prioritering af midlerne i den regionale udvikling, der ikke vil medføre forringelser for tusindvis af pendlere hver dag.

Annie Hagel, medlem af trafikudvalget:
I Nordsjælland kan beboerne i Torup og de andre små byer glæde sig over, at det lykkedes at undgå besparelser på Frederiksværkbanen. Så her har de mange protester nyttet. Til gengæld må vi nøjes med tog en gang i timen om lørdagen på Gribskovbanen og i weekenden og aftenen på Lille Nord mellem Fredensborg og Hillerød.

Vi er glade for at buslinjerne 380R og 390R bevares, men desværre med færre afgange. For beboerne i mange små byer er de to buslinjer deres eneste mulighed for kollektiv transport, så forringelser har stor betydning for deres hverdag. Jeg bor selv i Gribskov Kommune og også her vil Enhedslisten arbejde for at få besparelserne rullet tilbage, så snart det bliver muligt.

Marianne Frederik, medlem af trafikudvalget:
Jeg er glad for at se, at de mange protester og gode argumenter for ikke at spare på regionale busser og lokaltog, trods alt har betydet, at de værste forringelser er fjernet. Men jeg forstår ikke, at partier som SF, Alternativet og Socialdemokratiet ikke vil være med til at prioritere anderledes, og helt fjerne besparelserne.

Jeg er glad for, at der er enighed om at reservere 5 mio. kr. til en elbuspulje, så regionen kan komme i gang med en grøn omstilling og søge om statslige midler. Det har vi arbejdet for igennem længere tid, og vi ser gerne, at den indsats øges.