Vi skal gøre en indsats for at rekruttere og fastholde sundhedspersonale

Marianne Frederik, regionsrådsmedlem og kandidat til regionsrådsvalget.

I uge 40 strejkede sygeplejerskerne ved Amager hospital i en time, 3 morgener. Andre har nedlagt arbejdet andre steder og sygeplejerskernes 1 time morgenstrejke fortsætter i oktober måned.

Enhedslisten forstår deres situation, og vil gerne være med til at finde løsninger.

Det bedste havde jo været, hvis regeringen havde fundet ekstra penge under overenskomstforhandlingerne og kommet dem i møde. Men sådan var det ikke.

Lige nu står Region Hovedstaden i en ekstraordinær situation med tusindvis af aflyste operationer og ambulante forløb. Det er mangel på sundhedspersonale overalt, men især sygeplejersker og jordemødre. De er trætte af overarbejde og arbejdspres. De mangler kolleger. Mange siger op. Derfor må der ske noget ekstraordinært.

Enhedslisten i Regionsrådet foreslår, at der findes penge til en rekrutterings- og fastholdelsespulje, og at der iværksættes mangfoldige initiativer til at skabe mere attraktive arbejdspladser i sundhedsvæsenet. Forslaget bliver behandlet tirsdag 12. oktober. Læs det herForslag Om Rekrutteringspulje