Virkeligheden kalder

Frederiksborg Amts Avis 25. april. Forfatter: Torben Kjær, Regionsrådsmedlem

Benedikte Kiær (K) skrev 17/4 om, hvor godt det bliver med regeringens og DF’s sundhedsreform. Lidt virkelighed synes tiltrængt.

Danske Regioner har forhåndsreserveret 113 til landets akuttelefoner, som man arbejder for at gøre mere ens. Hovedstaden uddanner kommunale brandberedskaber til first responder, der sammen med hjerteløbere redder liv, fordi hurtig indsats er afgørende. Hovedstaden har udviklet robot, der kan opfange hjertestop samt metode, hvor ambulancepersonalet kan konstatere en blodprop – begge dele udbredes til hele landet. Regionen har sammen med Helsingør længe været i gang med sundhedshus, som reformen lægger op til, der er masser af samarbejde om det sammenhængende sundhedsvæsen, og data kan sendes på tværs af regionernes IT-systemer.

Det er hurtigere at komme i gennem til 1813 end til sin praktiserende læge, og fra 1813 får man straks kvalificeret rådgivning. Hos sin praktiserende læge får man en tid om 14 dage hos en turnuskandidat, og bemærker man overenskomstens bestemmelse om maks. fem hverdage for tid hos egen læge, har man blot smil til overs. Det er den autonome gruppe, regeringen og DF vil gøre til primus motor for det sammenhængende sundhedsvæsen, der hverken bliver bedre eller mere værdigt.

At regeringen og DF fundamentalt vil ændre strukturen for de fornuftige justeringer bygger på ideologisk modstand mod regionerne, og man hælder gerne alt det gode ud med badevandet for at skabe nye systemer, der først skal finde sine ben og finde ud af, at kommunens borgere har andre behov end dem, sundhedsfællesskabet kan honorere. fem forskellige regioner bliver til 21 mere forskellige sundhedstilbud.

Alene at praktiserende læger og kommuner skal behandle 500.000 blandt de, som lægerne i dag sender videre pga. manglende specialviden og udstyr, vidner om behandling af især ældre på et fagligt lavere og for lavt niveau.