Vores fremtid – vores klimakamp

Coronakrisen har vist os, hvad der kan lade sig gøre når samfundet for alvor tager et problem seriøst. Både den enkelte, kommuner, regioner, stat og hele samfundet er sat i bevægelse. Der er brugt ca. 500 milliarder kroner, og krisen er ikke forbi.

Vi vil tage klimakrisen lige så alvorligt som coronakrisen. For den enkelte betyder det heldigvis mere tid sammen med andre i lokale fællesskaber eller i en god offentlig transport. For samfundet betyder det massive investering i både stort anlægsprojekter med grøn infrastruktur og et hav af små driftsudgifter til lokalomstilling. Hvis man kan sende en regning på 500 milliarder til fremtidens generationer for den nuværende krise, så skylder vi også fremtiden at investere bredt og løse klimaproblemerne, mens vi kan.

Enhedslisten har som eneste parti lavet en konkret og fuldfinansieret klimaplan, som viser hvordan vi som individer og samfund kan leve 100% inden for klodens grænser. En plan, som når 2030-målet om 70%´s reduktion uden at øge uligheden. Planen kan du finde her: https://enhedslisten.dk/klimaplan

Regeringen lever ikke op til det mandat, de fik ved det grønne folketingsvalget i 2019. Dan Jørgensens magiske hockeystav skal erstattes med reelle investeringer og handlinger. Derfor er der brug for, at alle gode kræfter fortsætter presset for både at nå de store målsætninger og for at sætte skub i udviklingen lokalt – og regionalt.

Region Hovedstaden kan også bidrage til den grønne omstilling. Vi skubber fra Enhedslistens side allerede på, men vi har brug for din støtte til næste valg, hvis vi for alvor skal kunne ændre dagsordenen.