Fødeplanen skal endelig i høring

Emilie Haug Rasch, regionsrådsmedlem

I går havde vi første regionsrådsmøde i det nye år, hvor vi stemte for at sende Region Hovedstadens fødeplan i høring. Den har været lang tid undervejs og havde bestemt brug for en opdatering, så det føles godt endelig at få den godkendt til høring.

Vi gjorde det med enstemmighed, men dog med en heftig debat i salen. Både Venstre, Konservative og SF ville åbne for muligheden for, at private aktører skulle kunne åbne fritstående fødeklinikker.

I Enhedslisten er vi lodret imod, at vi udliciterer vores fælles sundhed til private – og det gælder også fødeområdet. Vi ser allerede nu, at personalet siver til det private og bliver der. Det kan for eksempel være, fordi arbejdsvilkårene på vores offentlige arbejdspladser ikke kan måle sig med dem i det private. Det skal vi stoppe og derfor vil det være fuldstændig uholdbart at gøre det endnu nemmere at lave private tilbud på vores offentlige sundhed.

Ud over det er det et kæmpe skråplan at udlicitere til de private, fordi det vil skabe mere ulighed i sundhed, når der kommer mere brugerbetaling, men OGSÅ når vi fokuserer så uhensigtsmæssigt meget, på meget meget få mennesker.

De tiltag vi har skrevet ind i fødeplanen, som vi skal arbejde videre med, er på baggrund af inddragelse af både fagpersoner, borgere og medarbejdere og nogle af dem som jeg er meget glad for er fx:

• In-house fødeklinikker, som er selvstændige klinikker (på hospitalets matrikel og med mulighed for hurtig hjælp, hvis der skulle opstå komplikationer) De er allerede i gang og fungerer rigtig godt.
  • Bedre fødselsforberedelse i mindre hold – som især blev efterspurgt af fødende og deres partnere.
  • Mulighed for at organisere arbejdet på fødestederne på en alternativ måde, fx i små teams og i mere rolige rammer.
  • Når Bispebjerg Hospital åbner deres fødested kommer det forhåbentligt også til at kunne mærkes, at fødestederne bliver lidt mindre, som flere har efterspurgt.

Nu skal fødeplanen i høring, og jeg glæder mig meget til at se, hvilke høringssvar der kommer.

Læs høringsversionen af fødeplanen her