EN LILLE TING BLEV VEDTAGET

Marianne Frederik, forperson for Udvalget for trafik og regional udvikling

På regionsrådsmødet 16.april stillede Enhedslisten forslag om at ændre titlen “formand” til “forperson” på dem, der står i spidsen for regionsrådet og for udvalgene. Det er indført i en række foreninger og kommunalbestyrelser; f.eks. Bornholm, København og Aarhus.

Socialdemokratiet stillede et ændringsforslag, at man frit kan vælge titlen formand, forkvinde eller forperson. Det betød, at forslaget kunne vedtages med det samme og ikke skulle til yderligere behandling i udvalg. Det støttede Enhedslisten, da det faktisk er sådan, det fungerer de fleste steder. Og det var der flertal for, i alt 28 for (SD, EL, SF, RV og V) og 12 imod (C, DF, NB)

Men vi undgik ikke en forhånende og nedgørende debat fra de mest konservative og borgerlige partier, om spild af tid, uvæsentligt forslag og debat om ord og sprogbrug, der er historiske, og derfor skal vi fortsætte med det.

Vi mener ikke, at det er det væsentligste at beskæftige sig med, men en lille ting, der tilretter sprogbruget til et moderne samfund med en mere kønslig ligestilling. Tak for opbakning til forslaget!

Selvfølgelig fortsætter vi med at kæmpe for bedre forhold og finansiering af regionens pressede sundhedsvæsen, mere lighed i sundhed, grøn omstilling og fornyelse af kollektiv trafik.