Store besparelser på busserne

DEBAT: I Region Hovedstaden er der forslag om at spare op til 56 millioner kroner på busserne. Der er bestilt et sparekatalog fra Movia, der blandt andet foreslår færre afgange i myldretiden for 390R, fra to til en afgang i myldretiden.

Der er også forslag om helt at nedlægge linjen, idet det hedder, at den har mindre karakter af regional linje og lav selvfinansieringsgrad, 34 %. Men den fungerer som pendler- og uddannelseslinjer, har forbindelse til lokal- og regionaltog. Så man kunne prøve at finde ud af, hvad der skal til for at få flere med bussen.Enhedslisten vil arbejde for at fjerne besparelserne, men budgetterne er meget stramme; derfor foreslår vi en statslig akutpakke til busserne.Besparelserne kan medføre en negativ spiral, da der er risiko for at endnu færre kører med kollektiv transport, hvilket medfører færre indtægter og så videre.Det går også stik imod de politiske mål om mere grøn omstilling og flere bilpendlere overflyttet til busser og tog. Forringelserne vil medføre mere ulighed, fordi de, der har råd, køber bil nummer to og eventuelt bil nummer tre til den unge i familien, der bor hjemme og skal i skole. Mens andre må betale mere for en ringere service, eller ikke kommer afsted til fritidsaktiviteter, lægebesøg, venner og familie.Baggrunden for de bebudede nedskæringer er stigende udgiftspres og manglende økonomisk støtte fra regeringen. Passagertallet har været faldende, men er på vej op og kan i løbet af 2024 komme på niveau med før corona nedlukningen.

Borgerne ønsker forbedringer. Et opgaveudvalg med inddragelse af borgere er kommet med anbefalinger til, hvordan flere kan tage bussen. Anbefalinger som kommuner, Movia og DSB har taget godt imod. Anbefalingerne handler blandt andet om busfremkommelighed på vejene, bred busdækning på tværs af regionen, gode trafikknudepunkter.

En borgersamling for bæredygtig udvikling foreslår blandt andet stop for anlæg og udvidelse af motorveje, for i stedet at investere i kollektiv trafik.

Regeringen har nedsat et udvalg for kollektiv mobilitet, der kommer med anbefalinger i 2024. Så opfordringen er, at regering og Folketing bevilger en akutpakke til kommuner og regioner, så nedskæringerne undgås, indtil anbefalingerne kan realiseres.

Staten har et større økonomisk råderum, end hidtil antaget. Politikerne på Christiansborg kan genbesøge infrastrukturaftalen og flytte penge fra vejprojekter til kollektiv trafik. Det er først nu kommuner og regioner har overblik over de store efterregninger til trafikselskaberne.