Fyringer i en tid, hvor vi mangler medarbejdere

Emilie Haug Rasch, regionsrådsmedlem

Fyringer midt i en tid hvor vi mangler medarbejdere? Fyringer midt i en tid hvor vi netop har lavet en plan for at tilknytte flere medarbejdere til vores arbejdspladser i Regionen. Fyringer når vi endelig har fået sat lidt skub i arbejdet med – og sat fokus på – det gode arbejdsmiljø for vores medarbejdere. Det lyder ikke særlig smart i mine ører.

I Enhedslisten kritiserede vi allerede, langt før vi forlod budgetforhandlingerne her i regionen, at økonomiaftalen var for stram, og at der var brug for pengene til at køre vores sundhedsvæsen videre med de medarbejdere vi har ansat nu. Vi kunne jo se det i besparelseskataloget, og du nævnte det også formand, at der blev lagt op til nedlukning af senge, og nedlægning af stillinger.

Og nu ser vi så konsekvenserne af det stramme budget. Nu skal der udmøntes fyringer. Ud over det, så ved vi faktisk stadig ikke, hvad det kommer til at betyde for klinikerne, at der skal ske administrative besparelser.

Mit indtryk er, at vi alle sammen anerkender, at der lige nu er stor brug for alle vores medarbejdere. At det ser skidt ud, og at vi om få år mangler endnu flere sundhedsprofessionelle i vores region – på vores arbejdspladser. Jeg ved også, at det for mange borgere og især for de medarbejdere, hvis kollegaer skal fyres, virker helt kontraproduktivt og meget underligt, at vi nu skal til at fyre folk.

Derfor ønsker vi i Enhedslisten en drøftelse af, hvordan vi kan undgå fyringerne.