Bedre hjælp til transpersoner

Emilie Haug Rasch, medlem af sundhedsudvalget i Region Hovedstaden

For nogle uger siden udkom denne rapport om kønsbekræftende nedre kirurgi i Danmark. LGBT+ Danmark har sat spot på et meget konkret problem, vi har i vores sundhedvæsen – her specifikt adgangen til netop nedre kirurgi.

En stor overraskelse for mig var, at selvom vi i Region Hovedstaden har hjemtaget opgaven med denne form for kirurgi, så har vi ikke levet op til vores egen ambition om at få opkvalificeret kirurger til at kunne udføre det. Samtidig har vi lukket for muligheden for at blive henvist til udlandet. Det kan naturligvis ikke være rigtigt at vi de facto har lukket menneskers mulighed for behandling. Derfor har jeg på vegne af Enhedslisten stillet budgetforslag om, at vi åbner op for muligheden for at blive henvist til udlandet imens der arbejdes på at kvalificere vores kirurger, som både vil og skal have mulighed for at behandle de mennesker, som har brug for denne type kirurgi.

Rent praktisk er budgetforhandlingerne for næste år gået ind i den første fase og forslaget er stillet til sundhedsudvalget. Derfor skal det også først godkendes dér, før det kommer med i budgetforhandlingerne længere i processen.

Men det her forslag er ikke et jeg slipper – heller ikke hvis der ikke er opbakning i resten af sundhedsudvalget.

Tak til LGBT+ Danmark for arbejdet med at få data frem i lyset og for at svare på alle mine spørgsmål!