Den nære sundhed kræver investeringer i personale og samarbejde.

Regeringen er netop kommet med sit udspil om det nære sundhedsvæsen. Det store slag nummer er 20 såkaldte nærhedshospitaler, hvoraf regeringen allerede har fastlagt placeringen af de 13. Der følger i alt 4. mia. kr med til at bygge nærhedshospitalerne, men ikke en krone til at drive dem.

Vi synes der er en virkelig mærkelig prioritering af mursten, når sundhedsvæsenet er i en akut krise i forhold til personalemangel, corona-slid og kæmpemæssig utilfredshed på baggrund af regeringsindgrebet mod sygeplejerskerne. Det hele bliver kun mærkeligere af, at der på de 13 steder, som regeringen har valgt, allerede er hospitaler eller sundhedshuse. I region Hovedstaden drejer det sig om Frederikssund, hvor der jo ligger et hospital, og Helsingør, hvor der netop er investeret store summer i et nyt stort sundhedshus – endda så stort, at det matcher det alt for tidligt lukkede gamle hospital, men det lader vi ligge her.

Alle bliver nødt til at indse, at hvis ikke vi får løst problemerne med fastholdelse og rekruttering af medarbejderne, så er det sådan set ligegyldigt hvor vi bygger om, og om vi kalder det nærhedshospital eller sundhedshus.

Man kunne også investere de 4 mia. i de nye sundhedssamarbejder mellem kommunerne og regionen. Det ville give god mening, at give det et seriøst skub på 650 mio. kr. årligt, hvilket svare til de 4 mia. fordelt over regeringens anslåede byggeperiode. Indtil videre har regeringen kun afsat 80 million på landsplan til at få sundhedssamarbejderne til at fungere, og med de relative småpenge bliver der ikke forhindret mange genindlæggelser eller skabt nogen særlig tryghed for borgerne i overgangen mellem region og kommune.

Så kort sagt. Brug pengene på at investere i personalet og samarbejdet fremfor i mursten, som allerede er der.