Enhedslisten bekymret over budget med nedskæringer

Torsdag var der sættemøde forud for forhandlingerne om næste års budget i Region Hovedstaden.

Der er flere fornuftige forslag fra udvalgene. Særligt giver det rigtig god mening at bakke op om planen for fastholdelse og rekruttering, som udvalget har udarbejdet, og med midler så den kan føres ud i livet.

Enhedslistens regionsrådsmedlemmer går dog til forhandlingerne med en vis bekymring.

Regionsrådsmedlem Tormod Olsen:

• Det er klart, at der ikke er mange penge at gøre godt med på baggrund af den mest skrabede økonomiaftale med regeringen i flere år. Det er meget bekymrende, at der lægges op til et pres på hospitalerne på over 200 millioner kr., når vi står midt i en fastholdelse og rekrutteringskrise.
  • Hvis der nedlægges vakante stillinger, vil det lægge et yderligere pres på de blivende kollegaer, der i forvejen har nok at se til. Vi vil komme til at se flere sygeplejersker og andet sundhedspersonale forlade vores hospitaler – uden personale har vi ikke et sundhedsvæsen, så enkelt er det.
  • På baggrund af bufferpuljer og tidligere års mindreforbrug, mener vi, at der er mulighed for at aflaste hospitalerne og personalet. Vi håber at et politisk flertal vil være med til at se på den løsning.

Regionsrådsmedlem og formand for Udvalget for trafik og regional udvikling,

Marianne Frederik:

• Vi har svært ved at forestille os nedskæringer på den kollektive trafik på 30 millioner kr. Det vil betyde færre afgange og i værste fald nedlæggelse af busruter, hvilket som sædvanligt vil ramme i yderområderne af vores region.
  • Lad os håbe de umiddelbart forestående forhandlinger på Christiansborg vil få et positivt udfald, hvor regeringen endelig vil indfri løfterne omkring corona-kompensation til den kollektive transport.

Regionsrådsmedlem Grethe Olivia Nielsson:

• Den meget pressede og underfinansierede psykiatri skal spare 20 millioner på voksenområdet – det er helt uacceptabelt. Den besparelse vil vi gerne rulle tilbage. Vi ønsker yderligere midler tilført til børn og unge psykiatrien. Mange ansatte, organisationer, brugere af psykiatrien og pårørende råber op om, at der er på høje tid, at psykiatrien får en saltvandsindsprøjtning – vi kan simpelthen ikke være andet bekendt.