Flertal fastholder besparelser på busser og tog

Regionsrådet har nu besluttet at spare på den kollektive trafik. Besparelserne går ud over tusindvis af passagerer hver dag.

Desværre valgte flertallet af partier i Hovedstadens Regionsråd på regionsrådets møde tirsdag at fastholde besparelser på 15 millioner kroner på busser og tog.

Partierne beklager, at det ikke er muligt at spare, uden at det betyder forringelser af regionens kollektive trafik.

Men spareøvelsen er et valg. Flertallet kunne prioritere anderledes. Enhedslisten har peget på, at det er muligt at finde penge til de øgede udgifter andre steder i budgettet. Vi så hellere, at der spares på for eksempel EU-kontoret, Greater Copenhagen og den regionale udviklingsstrategi.

Flertallet siger, at besparelserne går mindre ud over passagerne i myldretiden og de uddannelsessøgende, end i de oprindelige spareforslag. Men de besluttede forringelser rammer tusindvis af pendlere hver dag.

Alle partierne har erklæret, at flere skal vælge cykler og kollektiv trafik fremfor biler. Men ikke alle vil tage konsekvensen og prioritere ressourcerne til det.

Vi mener, det er helt forkert i en tid, der kalder på grønne investeringer. Og vi er derfor glade for, at alle partier er enige om, at regionen skal bidrage til regeringens klimapolitiske målsætninger, og at regionen skal bruge 5 millioner kroner på at starte omstillingen til elbusser. Det er også positivt, at et flertal af partierne tilsluttede sig fremover at gøre en indsats for at fremme grøn kollektiv trafik.

Det bliver rigtig vanskeligt at vende udviklingen, men Enhedslisten vil arbejde for en plan for flere investeringer i grøn, kollektiv trafik i samarbejde med stat og kommuner.

Imod at spare 15 millioner kroner på busser og tog stemte Enhedslisten og Dansk Folkeparti. For stemte Socialdemokratiet, Radikale, Konservative, SF, Liberal Alliance, Venstre og Alternativet.