HJÆLP – KÆMPE PRISSTIGNINGER I ANLÆGSSEKTOREN

Marianne Frederik, regionsrådsmedlem

På regionsrådsmødet, tirsdag 13.december i Region Hovedstaden, skal der tages stilling til anlægsprojekter, der har udsigt til kæmpe prisstigninger.

Der er brug for statslig støtte til regionens byggerier. Der er tale om større stigninger end den almindelige pris- og lønudvikling, og større stigninger end boligbyggeindekset. Der er tale om prisstigninger på visse materialer på 100-200 procent over 2 år.

Det gælder f.eks. kvalitetsfondsbyggerier som Nyt Hospital Bispebjerg, Nyt Hospital Nordsjælland og Hovedstadens Letbane. Der er tale om overskridelser på trecifrede millionbeløb eller mere ved flere af byggerierne, det kan regionsbudgettet overhovedet ikke klare.

Hospitalsbyggerier

Oprettelsen af en statslig kvalitetsfond til medfinansiering af en ny sygehusstruktur blev vedtaget i 2007, og de 16 kvalitetsfondsprojekter blev vedtaget i 2010. Alt sammen under borgerlige regeringer med Lars Løkke i spidsen. Meget få har løbende kritiseret det. Enhedslisten har dog kritiseret den store centralisering, og nu tales der om nærhospitaler. Enhedslisten har kritiseret, at den statslige medfinansiering ikke har fulgt med prisudviklingen for hospitalsbyggerier.

Den tidligere SD-regering har dog givet mulighed for ekstra låntagning i visse tilfælde, men lån skal tilbagebetales, og det går ud over driften i en sygehussektor, der er uhyre presset. Enhedslisten har kritiseret de høje effektiviseringskrav, der stilles til de nye hospitalsbyggerier.

Det er meget vanskeligt at stoppe processen, da byggerierne er i gang, og det vil være dyrt at stoppe og genoptage senere, pga. de aftaler, der er indgået. Der er brug for moderniseringer og vedligeholdelse af hospitalerne, også indenfor psykiatrien, og hospitalsområder der ikke er med i kvalitetsfondsbyggerierne. Så uanset hvilken regering, der kommer, må staten træde til og hjælpe med det, staten selv har været med til at starte.

 Hovedstadens Letbane

I 2011 blev der indgået en aftale om byggeri og drift af en letbane i ring 3, sammen med Region Hovedstaden, 11 kommuner og Transportministeriet under en SD-regering.

Under den borgerlige regering, med den liberale transportminister Ole Birch Olesen, beslutter staten i 2018 at trække sig fra projektet, det oprindelige statslige investeringstilskud bevares dog. Letbanen er planlagt til at åbne i 2025 og byggeriet er fuld gang. Arbejdet med skinner og tog er påbegyndt.

Også letbanebyggeriet er udsat for store prisstigninger. En ny risikovurdering forudser en fordyrelse af projektet på 10 – 15 procent svarende til cirka en mia. kr., hvoraf Region Hovedstaden ville skulle betale de 430 mio. kr.

I første omgang handler det om at frigive de afsatte reserver, og så må det vurderes, hvad der ellers skal til. Også her må staten bidrage.

 Entreprenører og stat skal bidrage

Det er klart, at der også skal ske forhandlinger med entreprenørerne, hvordan de kan bidrage til at dække stigende priser og mindske deres fortjeneste.

Regionens økonomi er stærkt presset, pga. meget stramme økonomiaftaler med staten, og med loft på driftsudgifter og anlæg, næsten ingen penge i kassen, og et meget presset sundhedsvæsen. Ligesom de stigende udgifter til de regionale opgaver, som f.eks. jordrensning, kollektiv transport og mange andre, ikke kan dækkes inden for den økonomiske ramme.

Staten har et overskud på omkring 100 mia. kr. Folketinget kan genbesøge transportaftalen og revurdere om, der er brug flere investeringer i kollektiv transport, fremfor motorveje, broer og tunneler. Også i forhold til et miljø- og klimaperspektiv.

Jeg foretrækker en anden regering, end en borgerlig eller en SV-regering. Jeg håber, at det snart ender med det. Der er alt for mange presserende opgaver, der udskydes under de langvarige regeringsforhandlinger. Mette Frederiksen har et andet valg end ’hen over midten’.

Hovedstadens letbane kan blive en milliard dyrere