Lad regionerne hjælpe uden økonomiske konsekvenser

Tormod Olsen, regionsrådsmedlem Region Hovedstaden for Enhedslisten

Enhedslisten Region Hovedstaden stiller forslag i regionsrådet om at fjerne begrænsningerne for at kunne hjælpe Ukrainske flygtninge og mindske afhængigheden af russisk gas. Det er absurd, hvis andre sundhedsområder bliver straffet økonomisk i denne ekstraordinære situation.

Tragedien i Ukraine har sendt mange på flugt og energipriserne i vejret. Heldigvis viser mange danskere og vores samfund solidaritet med de mange flygtninge. Nærmest årtiers politiske konkurrence i dårligere og dårlige vilkår for flygtninge bliver fjernet med et pennestrøg. Alle bliver modtaget med åbne arme, og ingen får taget deres måske sidste værdier fra sig ved grænsen. Tak for det til regeringen og tak til alle dem, som gør noget og viser hjerterum og solidaritet.

Som med de syriske flygtninge bliver det primært kommunerne, som skal tage imod flygtningene og sørge for de basale ting. Regionerne skal selvfølgelig stå for sundhed, og det er også regionerne, som betaler lægerne for et indledende sundhedstjek. Det har vi som samfund ingen problemer med at betale, men det er ikke ligegyldigt, hvilken kasse der lægger ud.

Regioner og kommuner er meget stramt bundet op og bliver ifølge budgetloven økonomisk straffet, hvis budgetterne overskrides. Selv hvis der er masser af penge i kommune/regionskassen, så må de ikke bruges. Hvis ikke regeringen ændrer budgetloven – som vi så det med coronakrisen – så ender vi i den absurde situation, at der må skæres ned på andre sundhedsområder. De anslåede 10.000-20.000 flygtninge svarer jo til sundhedsbehovet i en de mellemstore byer i Nordsjælland.

Vi skal have gang i den grønne omstilling
Samtidigt bliver regionerne også presset af stigende energiudgifter og i kombination med et klart behov for at blive uafhængig af russisk gas, så skal der bare endnu mere tempo på den proces. Her skal regeringen også sætte kommuner og regioner fri, så man kan få solceller på tagene, skiftet gasfyr ud og energioptimere de millioner af kvadratmeter som vores velfærdssamfund udfolder sig i. Det må jo give sig selv, at det er bedre at fjerne behovet for russisk gas end at boykotte og så bare købe noget dyrere gas et andet sted fra. Gassen er lige skadelig for klimaet, og prisstigningerne er endnu mere skadelige for driften af sundhedsvæsenet.

Kort sagt, tragedien i Ukraine kalder på handling, og regeringen bør gøre som med coronakrisen og sætte regionerne fri til at gøre det rigtige uden, at det får konsekvenser på andre områder. Vi håber selvfølgelig på opbakning fra de andre partier i vores region og selvfølgelig på hurtig handling fra regeringens side.