MERE GRØN OG SUND TRANSPORT

Marianne Frederik, medlem af udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden

Tag bus, tog og cykel! Det er både miljørigtigt, sundt og økonomiske rentabelt. Efterhånden kommer alle busser og tog på el eller brint. Du kan vælge cykel med den billige ’rugbrødsmotor’ eller den lidt dyrere og hurtigere elcykel.

Men det er klart, at det skal være nemt og billigt at vælge rigtigt. Det afhænger af, hvor du bor, arbejder og færdes, hvor tilgængeligt valgmulighederne er. Politikerne må prioritere, for at skabe de bedste rammer for at vælge den grønne og sunde transport. Det arbejder jeg for, som regionspolitiker og formand for trafikudvalget i regionen. Jeg vil samarbejde med kommunerne i regionen, med Enhedslisten på Christiansborg, og andre der vil den retning.

Hurtigere på tværs af regionen
DOT har lavet en side med et pendlertjek, der viser, at det oftest kan betale sig økonomisk at tage tog, bus og cykel, samtidig med at CO2 reduceres, og det er sundere, end at tage bilen. Nogle gange er det også hurtigere på cykel. Men ofte tager det længere tid med tog og bus, end bil. Så der skal investeres i hurtigere kollektiv transport på tværs af regionen.

Det kan være i form af hurtigbusser i egen kørebane (BRT-linjer), det kan være letbane, metrodrift for S-tog samt forbedring af stationer og skift mellem forskellige transportformer.

Det kan være flere buslinjer, der kører oftere, især i myldretiden. Det kan være bedre kombi-rejser med bus, tog og cykel. Alt sammen forslag i Infrastrukturplanen, som regionen arbejder videre med. Og som Enhedslisten har stillet budgetforslag om, i regionen.

Bilpendlere skal over på kollektiv transport
Vi ved, at ca. 30% af CO2 udledningen kommer fra vejtransporten, og heraf langt det meste fra personbiler. Det forudses, at befolkningen vokser i regionen. Derfor har regionen sat sig det mål, at 20% bilpendlere skal over på kollektiv transport.

Der er risiko for, at biltrængslen stiger. Hverken motorvejsudvidelser eller elbiler er løsningen.

Regeringen har sat sig som mål, at der skal være 1 million elbiler i 2030. Det tvivler jeg stærkt på, at det nås. I februar 2022 er der 72.000 elbiler og 2,5 millioner benzin- eller dieselbiler.

Dertil kommer, at der for det meste kun sidder 1 person i hver pendlerbil.

For elbiler gælder det samme som for andre biler: De er ressourcekrævende at producere; de skaber støjgener på veje, hvor man må køre hurtigt; de fylder på vejene. Bus- og cykeltransport fylder meget mindre. Og vi har brug for pladsen til andet end vejudvidelser.

Hvordan får vi færre bilpendlere?
Der er en del muligheder, som både Christiansborg og kommuner må hjælpe med. Det drejer sig om en eller anden form for trængselsafgift. Regulering af parkering, med parkering ved stationer og kombinationsrejser, og færre parkeringspladser i byområder, hvor der i stedet skal være cykelstier, fortove og opholdspladser. Bilfrie veje og byområder, samt begrænsede bil-zoner og hastighedsbegrænsninger.

Det kan være med mere hjemmearbejde, evt. fælles kontorhoteller i nærheden af bopælen eller i cykelafstand.

Og der skal være gode alternative valgmuligheder med kollektiv transport.

Stort potentiale i at forbedre cykelforholdene
Cykelregnskabet for Region Hovedstaden viser, at 33% af pendlertransporten er på cykel, og for dem der bor i København og Frederiksberg er det 46%, der er på cykel. Det er næsten samme niveau som for ti år siden. Efter en stigning i nogle år, er antallet af cykelture desværre faldet de seneste par år. Det kan skyldes Corona-nedlukning, hvor mange arbejdede hjemmefra, men det kan også skyldes åbningen af Cityringen, da cykelturene især er faldet i Københavnsområdet.

Derfor er der brug for investeringer og flere tiltag for at forbedre cykelforholdene. Det kan være i form af supercykelstier, flere og bredere cykelstier, gratis medtagning og plads til cykler i tog og bus, bedre cykelparkeringsforhold. Alt sammen noget vi arbejder for i regionen, men vi må have kommuner og statslige midler med. Der er afsat en statslig pulje til cykler på 3 mia. kr. til hele landet; der er brug for mindst 10 mia. kr. Det har Enhedslisten stillet forslag om.

Prioritér anlæg til busser, tog og cykler
Det forlyder nu fra regeringen, at de offentlige anlæg skal prioriteres, da der er pres på anlægssektoren, og energiforsyningen skal udbygges, bl.a. for at blive uafhængig af russisk gas.

Jeg vil foreslå, at man dropper anlæg af broer, tunneller og udvidelse af motorveje, som er planlagt i Infrastrukturplanen, men som efterfølgende har vist sig at være uhyre belastende for klimaet. Prioritér anlæg af kollektiv transport, cykling, sygehuse og skoler.