Nej tak til private og fritstående klinikker. Vi vil hellere styrke regionens fødesteder

Annie Hagel  (Ø) og Sofie De Bretteville Olsen (S), Sundhedsmonitor d.24/1 2024

Vi mener i stedet, at der skal etableres flere in-house fødeklinikker i forbindelse med regionens fødeafdelinger.

Der er flere grunde til at vi – Socialdemokratiet og Enhedslisten i Hovedstadens Regionsråd – siger nej til fritstående fødeklinikker, sådan som Venstre og SF foreslår.

For det første ønsker vi ikke – i modsætning til Venstre – flere private aktører i vores sundhedsvæsen. Vi vil hellere styrke regionens offentlige fødesteder.

For det andet ønsker vi ikke – som SF – at regionen skal bruge penge på at etablere klinikker uden for hospitalerne.

Dels er regionens økonomi i forvejen så presset, at helt nødvendige renoveringer af de slidte bygninger er sat i bero. Dels ønsker vi ikke at sprede, men samle jordemødrene på de eksisterende og kommende fødeafdelinger.

In-house fødeklinikker
Vi støtter i stedet, at der etableres flere in-house fødeklinikker i forbindelse med regionens fødeafdelinger. Det vil sige fødestuer afskærmet fra de ofte travle fødegange, hvor jordemødrene styrer, og hvor de gravide, der forventes at føde uden komplikationer, kan føde i rolige og hjemlige omgivelser sammen med deres partner.

Det giver den fødeplan, som regionsrådet vedtog før jul, mulighed for. Fødeplanen fastholder også den regionale hjemmefødselsordning, så de der forventes at føde uden komplikationer, også kan vælge at føde hjemme sammen med en jordemoder, som ønsker at komme hjem til familien.

Den nye fødeplan indeholder også andre dele, som kan gavne familiernes fødselsoplevelse. Herunder øget fokus på den indledende fase af fødslen, hvor især mange førstegangsfødende føler sig usikre samt bedre inddragelse af partneren i hele forløbet.

Og bestræbelser på at familien ser den samme jordemoder eller i hvert fald det samme team hele vejen.

Gode hensigter
Hensigterne er gode og mange, men for at de kan blive til virkelighed, skal der være personale nok på vores fødeafdelinger. Andre faggrupper kan være med, men de travle jordemødre har brug for flere kolleger.

Derfor er det godt, at planen også forholder sig til, hvordan vi kan skabe arbejdspladser, som flere jordemødre forhåbentlig får lyst til at være en del af.

’Planen nævner flere mulige indsatser: Introduktionsforløb for nyuddannede og nyansatte. Synlige karriereveje og muligheder for at tilpasse arbejdet til medarbejdernes livsfaser, kompetenceudvikling og organisering af arbejdet i mindre grupper eller team.

Fødselsforberedelse i små hold
Vi ser frem til, at flere jordemødre ser perspektiverne i den nye fødeplan og slutter sig til deres kolleger på fødeafdelingerne, så det bliver muligt for dem, der ønsker det, at skifte mellem forskellige arbejdsopgaver.

Og heldigvis går det den rigtige vej.

Hvor vi for et år siden manglede knapt 65 jordemødre i Region Hovedstaden, var antallet kommet ned på, at der mangler 23 jordemødre for at nå op på de 700 der er stillinger til.

Når de kommer til, får jordemødrene forhåbentlig tid til den fødselsforberedelse i små hold, som både de og vi så gerne vil tilbyde, og som mange fødende og deres partnere har brug for, men ikke kan få gratis i dag.