Regionsrådsmedlem til det nyvalgte folketing: Gør nu det, I er bedst til

Sundhedsmonitor d.15/11 2022

Dem, der er tættest på problemerne i hverdagen, er de bedste til at løse dem. Derfor må rådet til det nye folketing være: Glem alle spekulationer om nye strukturer og love, der kun gør en presset hverdag endnu mere presset, skriver regionsrådsmedlem Annie Hagel (EL).

Lige nu forhandles der om en ny regering og dermed også regionernes fremtid. Fra kurser på flere arbejdspladser husker jeg et godt råd til medarbejderne om at koncentrere sig om at løse de problemer, der er nærmest på, og som man derfor har størst indflydelse på. Og overlade de fjernere problemer, som det er sværere at gøre noget ved, til andre.

Det er et råd, som ikke helt dur for os, der har valgt at blive politikere. Men så alligevel.

Vi, der er politikere i regionerne, er tættere på hospitalerne end politikerne på Christiansborg. Tættest på problemerne er selvfølgelig dem, der arbejder på vores hospitaler. Men det er os i regionerne, der først hører om alt det, ledere og medarbejdere gør for at organisere arbejdet, så patienter og pårørende mærker mindst muligt til, at de mangler kolleger.

De inddrager flere faggrupper – det kan være ergoterapeuter, fysioterapeuter, farmaceuter og serviceassistenter. De arbejder tværfagligt og i team for at få arbejdsdagen til at hænge sammen, ansætter studerende som praktiske hjælpere, så læger, sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter kan gøre, det de er bedst til.

Men vi hører også frustrationer over dumme regler – som for eksempel, at en rengøringsassistent ikke må gå ind og vaske blod af gulv på stuerne.

Glem spekulationer om nye strukturer

Og så er der lige stjerneeksemplet fra regionshospitalet i Horsens, omtalt i Zetland for nylig. Her har cheflægen satset på udvikling ved at investere i tid til, at medarbejderne på tværs af fag lærer hinanden at kende og på den måde bliver bedre til at arbejde sammen i hverdagen. Her mangler der ikke medarbejdere.

Som cheflægen selv siger, er det ikke sikkert, at hendes måde at gøre det på dur andre steder. Men den er et eksempel på, at dem der er tættest på problemerne i hverdagen, er de bedste til at løse dem. Vi, der er politikere i regionsrådene, kan med de midler og den indflydelse, vi har, lytte og vise respekt for medarbejdernes faglighed og erfaringer ved at give dem de bedst mulige rammer for at løse opgaverne. Og i alt fald ikke gøre det sværere for dem.

Derfor må rådet til alle gen- og nyvalgte politikere på Christiansborg være: Glem alle spekulationer om nye strukturer og love, der kun gør en presset hverdag endnu mere presset.

Giv os i regionerne midler og rum til at give dem, der arbejder på vores hospitaler mulighed for at løse opgaverne på den fagligt bedste måde.

Koncentrér jer i stedet om at finde løsninger på sundhedsvæsenets to største problemer: Manglen på personale og den stigende sociale ulighed i sundhed.

Det vil sige: Få nu gang i de forhandlinger om den ulige løn og en lovgivning, der fremmer folkesundheden. Det er der rigelig med arbejde i.