Sundhed er ikke et frit valg

Annie Hagel, medlem af Hovedstadens Regionsråd og Danske Regioners sundhedsudvalg for Enhedslisten

Politikere, planlæggere og producenter skal forpligtes til at tænke sundhed ind i alle beslutninger.

SMV-regeringen lover i sit regeringsgrundlag en forebyggelsesplan målrettet børn og unge og at styrke forebyggelsen af svær overvægt. Fint nok, men derudover står der ikke noget om forebyggelse og sundhedsfremme i regeringsgrundlaget. Selv om der er nok at tage fat på. Ikke mindst, når det gælder den sociale ulighed i sundhed, som er stor og stigende.

Da den socialdemokratiske regering fik opbakning til den sundhedsreform, som Enhedslisten kaldte ”en lille prut”, måtte den udskyde den del, der skulle handle om forebyggelse. Godt det samme, for det ensidige fokus på unges druk og røg overskyggede helt de nødvendige indsatser for mere lighed i sundhed.

Selvfølgelig skal de unge ikke begynde at ryge, og ingen skal drikke sig i hegnet flere gange om ugen. Men hvis vi for alvor skal have rettet op på den skæve balance i sundhed skal fokus flyttes fra individ til samfund. Nej, jeg er ikke ude i ”det er samfundets skyld”. Men levevilkår og sunde valg er ikke kun den enkeltes ansvar.

Flyt perspektivet
Derfor er min opfordring til regeringen, når forhandlingerne om forebyggelse skal i gang: Flyt perspektivet fra de såkaldte KRAM-faktorer til de levevilkår og livsmuligheder, som bestemmer menneskers helbred og sundhed.

Den opfordring er jeg ikke alene om. Faktisk har Danske Regioner og 71 organisationer underskrevet en fælles appel om en folkesundhedslov. Den er lige til at tage, så værs’go’. Og mon ikke flere andre partier i Folketinget vil bakke op?

Ideen er, at en folkesundhedslov skal sikre, at forebyggelse og sundhedsfremme tænkes med i alle beslutninger. Uanset om det gælder byplanlægning, transport, kultur, fritid, fødevarer, uddannelse, arbejdsmiljø eller sociale indsatser. Det kan handle om alt fra flere cykelstier, boligområder med plads til bevægelse og fællesskab, sund mad i børnehaver og skoler, adgang til fritidsaktiviteter og kultur, prisen på alkohol og tobak og gode arbejdsforhold – til mindre salt og færre tilsætningsstoffer i færdigmad.

En folkesundhedslov indebærer et fælles ansvar for at gøre de sunde valg til nemme valg, understøtte mental sundhed og skabe gode rammer for fysisk og psykisk trivsel og fællesskaber. På den måde kan det blive både sundere og sjovere at være en del af det danske samfund. Og flere kan blive gamle uden at blive syge.

Kilde: https://www.regioner.dk/media/14134/fakta-og-tal-faelles-appel-om-en-folkesundhedslov-i-danmark.pdf