Sundhedsreform uden vigtige løsninger

Vi har ventet længe på et udspil til en sundhedsreform fra regeringen. Nu er det kommet, men der er nogle løsninger vi må kigge langt efter i regionerne.

Det altoverskyggende i udspillet er, at regeringen vil gøre en indsats for de unges sundhed – også den mentale. Det skal ske ved at forebygge: de unge skal drikke mindre, ryge mindre og røre sig mere – for det hele hænger sammen. Men vi får ingen forslag i forhold til alle de unge, der har ondt i sindet og selvskader.

Det falder i øjnene, at Novo Nordisk Fonden skal være hovedsponsor på et Center for Sund vægt og Trivsel. Private partnerskaber er en glidebane, hvor virksomheder kaster penge i de sygdomme, de kan tjene penge på, og andre sygdomme får ingen opmærksomhed eller midler.

Til trods for, at den nyligt udkomne sundhedsprofil understreger, at ulighed i sundhed er et kæmpe problem i Danmark, kommer regeringen hverken med forslag eller penge til at gøre noget for at mindske den.

Og så er det meget bekymrende, at regeringen ikke kommer med en løsning på rekruttering og fastholdelses-problematikken i sundhedsvæsenet. Der står i udspillet, at ”sundhedspersonalet er rygraden i det danske sundhedsvæsen”. Det man så kan tilbyde lige nu og her er mere ansvar og mere tid til kerneopgaven og en kommission.

Emilie Haug Rasch, sygeplejerske, regionsrådsmedlem og politisk ordfører for Enhedslisten Region Hovedstaden:

• Hvis man virkelig gerne vil lave en samlet indsats for de unges sundhed, så bliver vi nødt til at forholde os til, at så mange har det mentalt dårligt. Jeg har svært ved at, hvordan et center for vægt og trivsel skal hjælpe dem.
  • Når private får den slags indflydelse på vores offentlige sundhedsvæsen, giver det dem ikke bare magt, det skaber også en usikkerhed, hvis nu fonden skulle få andre interesser og flytte pengene. Private må simpelthen ikke bestemme, hvad vi skal prioritere i vores sundhedsvæsen, når de kommer med penge. Hvem skyder egentlig penge i hvis projekt her?
  • Det er ufint igen at spille på sundhedspersonalets ”kald”. Ja, vi vil gerne have mere medbestemmelse, ansvar og tid til vores patienter, men der skal flere lønkroner på bordet. Det bliver ikke nævnt med et ord i udspillet.
  • Det giver ingen mening, at vi skal bruge al den private kapacitet vi kan på at afvikle puklen efter corona, når vi mangler sundhedspersonale i vores offentlige sundhedsvæsen. Hvor tror Heunicke, at sundhedspersonalet bliver af, når de flygter fra vores hospitaler?
  • En kommission?! Al respekt for Søren Brostrøm, men det ligner en syltekrukke eller i bedste fald noget, der kommer al for sent. I Region Hovedstaden har vi nedsat et udvalg for fastholdelse og rekruttering. Vi er i gang med arbejdet og har allerede et godt indblik i, hvad det er, der er brug for. Men der er brug for støtte fra en kommende sundhedsreform – ikke en kommission.