Vi skal ikke ødelægge livet for folk med ny råstofplan

Ved sidste regionsrådsmøde var der uenighed blandt partierne i Regionsrådet, hvor 23 stemte for at sende en ny råstofplan i høring, mens 18 stemte imod.

Enhedslistens seks medlemmer stemte imod, sammen med de øvrige 12. Det var Kim Rockhill (A), Venstre og SF. Vi stemte imod i Miljø- og Klimaudvalget med denne begrundelse:

”Vi stemmer imod, idet igangsætning af ny regional plan bør afvente Danske Regioners arbejde for ny lovgivning med ny national strategi for råstofforsyning. Den nuværende lov er fra 1973 og bør tilpasses, så råstofforsyning til hele landet, bliver en fællesregional forpligtelse og hvor bl.a. krav om høj grad af råstofgenanvendelse, nabokompensation og vilkår for efterbehandling af graveområder, fastsættes.”

På Regionsrådsmødet tilsluttede to medlemmer sig yderligere, fra DF og NB.

Ærgerligt, at ikke flere kunne tilslutte sig, f.eks. fra den socialdemokratiske og radikale gruppe.

Som Tormod Olsen fra Enhedslisten udtrykte det på Regionsrådsmødet:

”Råstofloven er både meget fiktiv og meget alvorlig.

Den er fiktiv, fordi det er regionen, altså et hospitalssamarbejde, der sætter grænserne for at finde sand, grus, sten og jord til alt byggeri i regionen. Hvis vi ikke vedtager denne råstofplan, så kører byggeriet da bare videre. Råstofferne kan købes f.eks. i Jylland eller udlandet.

Det alvorlige er, at det er landsbyerne der kommer til at betale prisen. Når der f.eks. blæser materiale ind på plejehjemmene, når der kører mange store lastbiler på skolevejene, når huspriserne falder. Det er helt vildt, hvad det ødelægger, hvis der igen sendes en råstofplan i høring med nye grave- og interesseområder. Det er så alvorligt, at vi ødelægger det for mennesker i de her områder.”