Køkken skal ses i helhed

Per Roswall (V) bliver ved at påstå, at Venstre er de eneste, der arbejder for produktionskøkken på Nyt Hospital Nordsjælland. Intet er mere forkert – alle partier vil have køkkenet, men det gøres ikke ved at vedtage ufornuftige og risikable forslag.

Den nuværende plan, som alle partier – også Venstre – har sagt ja til, er den sikreste måde at opnå det planlagte hospital med produktionsk’økken, der måske – måske ikke kommer et-to år senere end selve hospitalet. Med Venstres forslag skulle man enten reducere endnu mere i selve hospitalet nu eller risikere at skulle gøre det under byggeriet, der højst sandsynligt vil betyde endnu færre sengepladser, da den ydre konstruktion vil være bygget, og sengeafdelingerne er de øverste etager.

Det, synes kun Venstre, er fornuftigere end at sikre hospitalets vitale funktioner og sengepladser og løbe risikoen, at produktionskøkkenet måske først kommer et-to år senere.

Når Roswall siger, at vi ikke kender prisen på køkkenet, er det naturligvis rigtigt. Det er markedsvilkårene, der gælder hele hospitalet, hvor vi først kender prisen, når det har været i licitation. Bliver prisen højere end den afsatte ramme, har vi først for alvor problemer, hvilket projektet med de afsatte reserver forsøger at gardere sig imod.

Torben Kjær, medlem af regionsrådet (EL) og følgegruppen for Nyt Hospital Nordsjælland

Frederiksborg Amts Avis 23. oktober 2017